
Cykelbro over vejen til Linate-lufthavnen - har nogen nogenside
set en cykel dér?
Insisterer
du på at cykle?
Cykelstier-
og ruter i Italien >>

Samt
et par tips og cykel-guide-bøger
En italiensk overlevelses-håndbog til frygtløse by-cyklister
i Milano, Roma, Bologna, Firenze, Torino og Vicenza:
Hvorfor tager
de dog ikke bare bus, sporvogn eller metro?
Rom har sin helt specielle
cyklist-guide: "GiraRoma in bicicletta" fra serien "GiraRoma".
Her
findes bykort og ruter smat oversigt over - de få - cykelstier.
Guiden
koster € 3 og findes efter sigende i velassorterede boghandler i Rom.
|
Artikel fra juni 2004
De
værste er simpelthen pensionisterne. De VIL ikke - og nogle af dem
kan ikke! - høre!
En
dag overværede jeg
én af slagsen, der var lige ved at slå den lokale kvartersbetjent
ned. Betjenten tillod sig at bemærke, at det faktisk ikke er tilladt
at cykle på fortovene i Milano... Den ældre herre råbte
mange grimme ting efter betjenten, og kørte fra scenen på vejen -
modsat ensretningen.... Og forleden så jeg et læserbrev i
Corriere della Sera, hvor en læser i fuld alvor foreslog, at det skulle
tillades at cykle på byens fortove for "alle jo kunne forstå,
hvor farligt det er at cykle på gaderne".... Milano
egner sig bare ikke til cykler! Med en million biler ud og
ind af byen, og 2 millioner personer til fods transporteret af de offentlige transportmidler,
og stort set uden skyggen af en ærlig cykelsti, kan man da også spørge
sig selv om, hvorfor nogle mennesker stadig melder sig ind i Milanos cykel-lobbyen-
Ciclobby
>>. Er de mon ude på at begå kollektivt selvmord?
I
2003 omkom 325 cyklister i den cykel-fjendske italienske trafik. |
Cykel-lobby´ens idylliske logo - uden hold i Milanos
virkelighed Ciclobby
skønner, der er 25.000 cyklister dagligt i Milano...
Ciclobby skønner også, der
er 47 km brugbare cykelstier i Milano, hvem har set dem?
Endnu mere kan man undre sig over, at der stadig er folk, der dumstædigt
sadler jernhesten hver dag?
Nogle endda med tilhørende børn.
Oftest uden hverken at spænde dem fast eller udstyre dem med en cykelhjelm.
Og milaneserne egner sig ikke til at være cyklister
At få scooter- og motorcykelfolket til at bruge hjelm har været
så stor en anstrengelse, at ingen tænker på at lave kampagner
for cykel-folket: Man ved med andre ord, at cykling i Milano er så
farligt, at folk ligesom må selv om det. Cykling kræver
også en form for disciplin, som ingen i Milano åbenbart har.
Jeg
har endnu aldrig set en cyklist vise af med hånden for at dreje.
Kun
én gang for ganske nylig så jeg en aften-cyklist med lys på.
Han kørte vel og mærke på fortovet.
Faktisk ville det
være allerbedst, hvis italienerne nøjedes med at betragte cykler
som en sport - og dermed ikke selv være deltagere, men blot relativt ufarlige
tilskuere.
Jeg mener: - der er jo da for pokker en grund til at byen
blev spærret af den 30. maj, da cyklisterne i Giro d´Italia sluttede
i Milano... Jeg gav op for flere år siden
Jeg afleverede cyklen til kirkens fritidsklub - i håb om, at min næsten
nye city-bike kun ville blive brugt på "oratoriets" beskyttede
arealer.
Det skete efter, at jeg var blevet kørt ned for anden
gang.
Med folkeskolens færdselsundervisning i baghovedet kørte
ligeud, da det blev grønt, i den naive tro, at bilisten, der skulle dreje
til højre, ville vente på mig....
Han fik hele mit udvalg
af danske og italienske skældsord at høre - og afleverede pænt
sin adresse, forsikringsselskab ecc. til det exede forhjul. Han ringede
endda samme aften for at høre, om jeg var ok, men jeg var stadig så
chokeret og gal, at jeg bad manden tale med ham. - De blev hurtigt
enige om, at jeg da også var alt for uforsigtig, når jeg kunne tro,
en bil ville holde tilbage for mig... Og nu, hvor jeg selv har fået
- italiensk - kørekort >>, kan
jeg da kun være enige med dem. -syl
|
Retur til Folkesjælen <<
Retur til Sport << Retur
til Motorvejen << Retur
til Milano << Cykel-Artikler
Cykel-madonna og digte >> Italien
gennem en bilrude >> Aktiv (cykel)
ferie >>
Links Ciclobby
>>
 For
retfærdighedens skyld må jeg nok tilføje, at der også
findes cykel-egnede byer i Italien: Cykelbyer
Byerne Ferrara, Livorno, Ravenna og Roverete
er med i den europæiske forening af cykelbyer "Cities for Cyclists".
I Danmark er København, Kolding, Nakskov, Odense og Århus medlemmer
af foreningen |