Over 500.000 ansatte
Efter 2. Verdenskrig
udvidede IRI sine økonomiske aktiviteter over en bred kam i hele Italien. I1980
bestod IRI af omkring 1.000 selskaber, og havde over en halv million direkte ansatte.
I mange år var IRI verdens største industrivirksomhed udenfor USA.
I
1980 havde IRI 556.659 ansatte.
I de fremgangsrige 1960´erne
blev IRI genstand for interesse fra blandt andre det engelske Labour-parti,
der i "IRI-formlen" så en frugtbar måde ikke at nationalisere
industrien på, men at få et samarbejde med offentlig og privat
kapital til at fungere.
I 1992 offentliggjorde IRI et regnskab med en
omsætning på 75.912 milliarder gamle lire og et underskud på 5.182 milliarder.
Alligevel var IRI stadig i 1993 verdens syvende største virksomhed
efter omsætning: 67,5 milliarder dollar.
I 1992 blev IRI omdannet til
et aktieselskab, hvis hovedopgave var at privatisere de resterende virksomheder.
Dette aktieselskab opløstes endeligt i 2002.
| IRI,
Istituto per la Ricostruzione Industriale - Institut for Industriel Rekonstruktion
- blev grundlagt af Mussolini i 1933 primært for
at undgå, at de trevigtigste italienske banker (Commerciale, Credito Italiano
og Banca di Roma) gik fallit i kølvandet på den verdensomspændende økonomiske
krise, der begyndte i 1929. IRI var
overalt - fra fisk til fly!
IRI stod bl.a. bag selskaber som
Finmare, Finsider og Finsider , og efter krigen bag Finmeccanica, Fincantieri
oge Finelettrica. Også f.eks. motorvejen fra Torino til Napoli - Autostrada
del Sole A1 - var et IRI projekt. Varehuset UPIM og forsikringsselskaber
som RAS og Toro var også en del af IRI.
Stålfirmaet Italsider
i Gioia Tauro ved Taranto, bilfabrikkerne Alfa
Romeo >> i Milano og Alfasud i Pomigliano d´Arco, samt store
produktionsvirksomheder virksomheder indenfor landbrug - f.eks. Cirio -
og fødevareproduktion - f.eks. Motta og Pavese - fandt også en plads under
IRIs vinger. Ansaldo, Ilva og Edison var andre store IRI virksomheder. RAI
tv- og radio og Alitalia >> var
naturligvis, fristes man til at sige, også en del af IRI.
Politisk
ledet erhvervsliv
IRI betød i praksis, at en stor del af
italiensk erhvervsliv i realiteten var statsejet og politisk ledet, og der
foregik udstrakte "politiske studehandendler" når der skulle udnævnes direktører
og bestyrelsesmedlemmer i de statsejede firmaer.
(Disse studehandler
lever i bedste velgående stadigvæk - f.eks. når der skal
vælges bestyrelse og såmænd og chefredaktører til RAIs
tv- og radiokanaler, eller når byrådet i Milano skal fordele posterne
til bestyrelsen afverdensudstillingen "EXPO 2015"!) Posterne
blev fordelt efter partiernes vægt - på samme måde som korruptionspengene
også under det lange primært kristdemokratiske styre fra 1948 til 1992 blev fordelt
efter stemmetal. Korruptionsskandalen
Rene Hænder 1992 >>
Citater: «Den ægte
italiner ser gennem briller fra Salmoiraghi (Iri), får sin strøm
fra Finelettrica (Iri), lytter til RAi programmer, der spiller plader fra Cetra
og sender reklamer fra Spira... ringer med IRI... sætter sine sparepenge
i IRIs banker, læser aviser udgivet med IRI reklamer... (Sergio Ricossa
i bogen "Come si manda in rovina un paese" - Sådan ruinerer man
et land - Rizzoli, 1996)
(I dag vil nogle genkende den type italiener
i "Berlusklonerne"
>>)
« …Monsteret, symbol på statsstøtten, på
stivhed, på spild af offentlige midler og alle mulige ugerninger.... » (
fra et anonym dokument citeret i bog af M. Pini - "I giorni dell'IRI"
- "Iris dage" (men et ordspil over IRA, der betyder vrede), Arnoldo
Mondadori, 2004)
Prodi får til opgave at privatisere
IRI
I 1982 bliver Romano
Prodi >> af daværende kristdemokratiske ministerpræsident Ciriaco
De Mita udnævnt til præsident for IRI. En post Prodi i første omgang
beholder til 1989.
IRI er på det tidspunkt verdens største holdingselskab,
og en af Prodis første optrædener som IRI-præsident var et møde i september
1983 i Bari, hvor han understregede, at det nu var på tide med en fast forbindelse
mellem halvøen og Sicilien… En fast forbindelse, der dog stadig ikke er blevet
til noget.
En ikke specielt vellykket privatisering begyndte i foråret
1985: Prodi underskriver en foreløbig aftale om salget af fødevare-kolossen
SME (Bl.a. mærkerne Alemagna, Motta og Pavesi) til finansmanden Carlo De
Benedettis firma Cir.
Dette salg gennemføres dog aldrig, og stedet ender
salget af SME ender med flere retssager - der blandt andre også involverer
Silvio Berlusconi.
I sidste ende sælges SMEs aktiviteter og mærker hver
for sig, og til en langt lavere pris end de tilbud, der oprindeligt var givet.
Salget
er SME blev dermed et skoleeksempel - for kritikerne - på, hvordan de statsejede
aktiviteter blev solgt altfor billigt ud....
I 1986 begynder demolitionen
af IRI for alvor under Prodis ledelse som "presidente". 29 store
virksomheder - og deriblandt Alfa
Romeo >> - bliver solgt fra IRI.
Det medfører, at IRI i 1987 for
første gang i mange år har overskud, selv om den berømte og frygtede nu afdøde
italienske bankmand Enrico Cuccia dengang udtalte, at "Prodi bare
brugte virksomhedernes økonomiske reserver til at skabe et falsk overskud"…
Salget
af Alfa til Fiat
Man ved i dag, at Ford tilbød et sted mellem
3.300 til 4.000 milliarder lire for at overtage et Afla Romeo, hvor pengene fossede
ud og underskuddet voksede år for år.
Ford skulle så i løbet af 8
år gradvist overtage ledelsen af Alfa Romeo og yderligere i de først fire år investere
4.000 milliarder lire i fabrikken og mærket. Fords tilbud blev formaliseret
den 30. september 1986 og var gyldigt indtil 7. november samme år.
Fiats
tilbud kom den 24. oktober - en købspris på 1.050 milliarder lire, der skulle
betales i fem rater uden renter fra 1993 (17 år efter købet!).
I Fiats
tilbud var også investeringer for 4.000 milliarder lire indtil 1995, og den 6.
november besluttede IRI og Prodi at Fiat skulle sælges til Agnelli-familien og
Fiat.
Efter sigende har Fiat indtil i dag i realiteten kun betalt mellem
300 og 400 milliarder lire for Alfa Romeo, og ingen har gidet regne på, at
om der rent faktisk blev investeret 4.000 milliarder i at relancere mærket indtil
1995.
EU kræver staten ud af industri
IRI skulle som følge af EU og Maastricht-traktatens krav om fri konkurrence dø
efter 1992.
Prodi får derfor en anden omgang som præsident til at sørge
for dette i 1993 og 1994.
Mellem 1992 og indtil opløsningen af
IRI i 2000 sælges der ud for i alt 56.051 miliarder lire.
Salget
af virksomheder som Telecom Italia (Telekommunikation) og Autostrade
(Motorvejene, der i dag har Benetton-familien
>> som storaktionær) skabte kritik - igen fordi kritikerne
mente, staten solgte alt for billigt ud.
De få tilbageværende
IRI-virksomheder kommer til at høre direkte under Finansministeriet - det
var for eksempel Alitalia (der først
i 2008 under stor ståhej omsider blev privatiseret >>), Finmeccanica
og Fincantieri.
Den 27. juni 2000 ophører IRI officielt med
at eksistere.
-syl
| |