Enrico
Mattei
 (Pesaro
29.4.1906 - Pavia 27.10.1962)
Mattei (i midten) var manden, der
tegnede ENI, og den italienske stats eksperiment med at blive uafhængige
af "De 7 søstre" - de syv store olieselskaber, der "delte"
oliemarkedet i 1950´erne og 1960´erne.
Mattei forsøgte
at gøre Italien uafhængig af "de 7 søstre" ved blandt
andet at forhandle direkte med de enkelte landes regeringer om køb af og
søgning efter olie og gas i Iran, Somalia, Marokko, Tunesien, Egypten og
det kommunistiske Sovjetunionen.
Mattei omkom, da han i fly den 27.
oktober 1962 var på vej fra Catania til Milano.
Det er aldrig
blevet opklaret, om der var tale om en maskinskade eller sabotage.
Allerede
den 8. januar samme år havde man opdaget en fastklæbet skruetrækker
der med motorvarmen ville have faldet ned og blokeret flymotoren i et fly, der
skulle bringe Mattei til Italien fra Marokko.
Efter den episode ansatte
Mattei tidligere modstandsfolk som sine private sikkerhedsfolk.
Kilde
og foto: www.eni.com >>
| Artikel
fra 2010 Den officielle forklaring på, at hunden på benzinselskabet
ENIs logo har hele seks ben lød i 1950´erne, at de seks ben symboliserede
bilernes fire hjul plus bilistens to ben.
Det "seksbenede væsen"
symboliserede dermed den moderne tids symbiose mellem menneske og maskine.
 ENI
blev grundlagt i 1953 med Enrico Mattei som leder af den dengang statsejede virksomhed.
ENI
blev fra 1995 som det meste af den statsejede italienske industri privatiseret
(Læs mere om den
italienske statsindustri, der så sent som i 1980´erne havde over 500.000
ansatte >>).
Mattei begynder allerede som privat industrimand at bore efter
olie og gas på Po-sletten >> i
slutningen af 1940´erne - bl.a. i Cortemaggiore, der siden giver navn
til en benzintype.
 De
7 søstre
Nogle siger, at ENI-logoet seks ben også
var Enrico Matteis personlige udfordring overfor de syv store olieselskaber, der
nærmest havde monopol på den globale oliehandel fra 2. Verdenskrigs
afslutning og frem til oliekrisen i 1970´erne.
Mattei tilskrives
opfindelsen af begrebet "De syv søstre" - der i 1950´erne
var:
Standard Oil fra New Jersey, USA, siden ESSO
Royal Dutch Shell, England-Holland
Anglo-Persian Oil Company, siden BP
Standard Oil fraNew York, USA, siden Mobil
Texaco, USA, siden ChevronTexaco;
Standard Oil fra California (Socal), siden Chevron Gulf Oil, USA
"De
7 søstre" havde i praksis monopol på søgning efter, udvinding
af og salg af olie, og på nærmest kartelagtig vis bestemte "søstrene"
også prisen på produkterne.
LA
MACCHINA - maskinen - sådan kaldes bilen i Italien L´APPARECCHIO
- apparatet - sådan kaldes flyvemaskiner |
De
øgede derfor ikke Matteis popularitet, at han gik udenom "søstrene"
og direkte til de olieproducerende arabiske og afrikanske stater, og forsøgte
at forhandle direkte aftaler på bedre betingelser end de vilkår, de
"7 søstre" kunne presse oliestaterne til.
Enrico Mattei
trodsede også et forbud mod at lede efter olie og gas i Italien. Og
"søstrene" var bestemt ikke begejstrede da det lykkedes "the
italian tycoon", som Mattei blev kaldt, at etablere en kortvarig bæredygtig
energiproduktion i Italien i løbet af 1950´erne.
I dag
hævder nogle historikere, at det også var Matteis direkte forhandlinger,
der i 1960 førte til, at de store olieproducerende lande grundlagde OPEC.
Et nyt "kartel" som siden oliekrisen i 1970´erne i praksis
har afløst "De 7 søstre" som den alt-dominerende faktor
på oliemarkedet.
Kun fire af søstrene fra Matteis tid har
overlevet dette nye "kartel" - og i dag er ENI i følge firmaets
hjemmeside verdens 6. største olieselskab.
Det sidste ville helt
sikkert have glædet Enrico Mattei.
Matteis ambitioner om at
gøre Italien mindre afhænig af energi fra udlandet lykkedes dog slet
ikke.
Der kom ikke, som Mattei ønskede det, a-kraft i Italien,
og udvinding af naturgas og olie fra den italienske undergrund har i dag i praksis
ingen betydning i det nationale energiregnskab.
Den dag i dag importerer
Italien over 80% af sit energiforbrug - blandt andet energi produceret af franske
og schweiziske a-kraftværker.
-syl
| |