Artikel fra juli
2007
Borsalino fylder 150 år.
Det fejrer virksomheden
med en "limited edition" af Panama-hatten "Montecristi" med
bånd af krokodille-skind og ejerens navn på en guldplade.
Pris
€ 3.400.
De andre verioner af "Montecristi" koster kun fra €
80 til € 800.

En
foldet og en ufoldet panama fra Borsalino
Hatte er i øvrigt på
vej tilbage i det italienske modebilledet - ikke mindst takket være Fiat-arvingen
Lapo Elkann, der er blevet et mode-ikon
for yngre italienske forretningsmænd >>
Januar 2005
En træner og en flok fodboldspillere - kan du kende dem?
Klik for
stort foto >>
(Artikel
fra maj 2001)
Mangel på fantasi årsag til
succes
Da mænd holdt op med at gå med hat efter Anden Verdenskrig,
havde Borsalino-familien heldigvis ikke fantasi til at begynde at producere
andre ting, forklarer de nuværende ejere af verdens mest berømte hattefabrik.
Fabrikken i det nordvestlige Italien i byen Alessandria fortsatte
nemlig ufortrødent med at producere elegante og eksklusive filhatte, selv
om der faktisk ikke var økonomi i produktionen.
Håndværk i generationer
Heldigvis fortsatte de:
For stædigheden og manglen på nytænkning har bevaret et håndværk, og generationer
af ansattes uerstattelige erfaringer, der ellers var gået tabt.
Den
første Borsalino-hat så dagens lys i 1857, og der skal stadig omkring tyve
forskellige operationer og 7 ugers arbejde til at fremstille en filthat.
Legenden siger, at Guiseppe Borsalino af sin mor blev sendt ud for
at lære hattemagerkunsten i Europa, så han kunne finde ud af, at hovedet også
kunne bruges til noget.
I 1857 kom han hjem til Alessandria, og da han
døde i 1900 fremstillede fabrikken 750.000 filthatte om året, og over 60 af produktionen
blev eksporteret.
Borsalino var en multinational fabrik endnu
inden begrebet blev opfundet.
Sønnen Teresio blev også sendt på
uddannelsestur rundt i Europa.
Under hans ledelse nåede fabrikken i 1913
op på at producere over 2 millioner hatte om året.
På fabrikken arbejdede
der 2.500 hattedamer - og mænd.
Men så gik det galt.
Hatte
blev umoderne
Efter Anden Verdenskrig holdt mænd simpelthen op med
at gå med hat.
I de kommende årtier levede fabrikken en hensygnende tilværelse,
hvor familien Borsalinos andel i fabrikken var stadig faldende.
I 1986
flytter fabrikken udenfor Alessandria, og den gamle fabrik bliver en del af byens
universitet.
I den gamle fabrik inde i byen Alessandria er en del dog
reseveret til Borsalino Museet.
På det tidspunkt ønsker ejerne
at sælge fabrikken og "mærket" til japanerne, men di daværende ejere
bliver involveret i korruptionsskandaler i begyndelsen af 1990'erne, og salget
går op i røg.
Relanceret i 1992
I
1992 køber en gruppe lokale forretningsfolk fra Piemonte fabrikken, og relancerer
"Borsalino'en".
Borsalino satser i dag også på at producere hatte
til kvinder, ligesom man har skabt en linje af tilbehør som for eksempel tørklæder
og slips. Og selvfølgelig har mærket også sin egen parfume.
Trofaste
ortodokse
En gruppe kunder har dog været trofaste "Borsalino"-tilhængere
igennem alle årene.
De ortodokse jøder i Israel og USA, hvis sorte
hatte Borsalino producerer over 25.000 af om året. Også for de bolivianske
kvinder på højsletten er det stadig et stauts-symbol, hvis deres "bowler"
er en Borsalino.
I dag (2001) har fabrikken knap 100 ansatte, og producerer
over 200.000 hatte om året.
Stråhattene håndlaves i dag af kvinder i
Equador, men færdiggøres i og distribueres fra Alessandria.
De klassiske
filthatte produceres af kaninhår fra Australien, Skotland og Argentina.
En Borsalino-hat, som den Alain Delon bar i filmen af samme navn fra
1980'erne koster i dag over 1.200 kroner, men så er der også tale om et
håndværks-produkt, der holder i mange år.
En Borsalino filthat kan tåle
lidt af hvert, og fabrikken fremstiller i dag også modeller, der genfinder
deres form efter at være rullet sammen.
Det er jo de færreste, der
i dag rejser rundt med et udvalg af hatteæsker.
Borsalino producerer
også deres luksus-udgaver af Baseball-hatte.
Da japanerne i slutningen
af 1980'erne ville købe fabrikken, var det mere mærket end produktionen, de var
interesserede i.
Og i dag bruger fabrikken millioner af kroner hvert år
på at afsløre forfalskninger af deres produkter.
Eksklusive
kunder
Før Anden Verdenskrig var gansteren Al Capone en stor fan
af Borsalino'en, men siden holdt mænd op med at gå med hat.
Filmen
"Borsalino" i 1980'erne med Alain Delon og Jean Paul Belmondo var med
til at relancere de berømte hatte. Harrison Ford, Robert Redford og Mikhail
Gorbaciov er faste kunder hos Borsalino.
Og der er selvfølgelig en
Borsalino på Humphrey Bogart's hoved, da han kysser Ingrid Bergman farvel
i Casablanca.
I dag siger fabrikkens markeds-analyser, at Borslinos målgruppe
er yngre mænd, der har mod på at være anderledes.
Og i Italien går
mange mænd faktisk stadig med hat, selv om det er yderst sjældent at se hatteklædte
mænd til de mange modeopvisninger.
Derudover producerer fabrikken i dag også
hatte til kvinder.
-syl