2011
Bookmark and Share
Italinernes indkøbsvaner:
Storindkøb én gang om ugen og kamp mod dårlig samvittighed

Kun 27% af italienerne erklærer, at de dagligt køber friske varer.
60% foretager et stort ugentligt indkøb, mens 13% får indkøbene overstået én gang om måneder.

I Syditalien køber 35% stadig ind hver dag, i Mellemitalien 29,6%, i Nordøst 22,8%, mens kun 17,4% af italienerne i den nordvestlige del af landet handler hver dag.

En italiensk familie bruger i gennemsnit 461 euro på madvarer hver måned.
Også her er der regionale forskelle.

Storforbrugerne i Mellemitalien bruger 480 euro, syditalienerne 463, men man i Norditalien kun bruger 455 euro om måneden.

Artikel fra marts 2011:
37% af italienerne har dårlig samvittighed, når de tømmer indkøbsposerne. De ville ønske, de havde puttet sundere varer i kurven og munden.
33% af italienerne er derimod overbevist om, at de helt overordnet spiser sund kost.




Fastfood, biodynamisk og moralsk mad

En undersøgelse foretaget af Coldiretti-Censis tegner et billede af en skizofren madkultur, hvor fastfood lever sammen med økologi og moralsk korrekte produkter:
27% af de forbrugere, der er opmærksomme på at købe solidariske "fair-trade-produkter" har nemlig også jævnligt fast-food på menuen.
(Fast-food kan dog i Italien også kan være andet end burgere >>)

Blandt fast-food-forbrugere tilhører 26,7% også den gruppe, der foretrækker at købe økologisk frugt og grønt, samt 22,6% af de, der holder øje med DOP- og IGP-mærkaterne >>, når de køber ind, og 21,6% af de, der jævnligt køber deres madvarer direkte fra producenten.

Blandt de kvalitetsbevidste "DOP- og IGP-forbrugere" køber 1/3 også jævnligt tilberedte madvarer.
Blandt forbrugerne af økologisk frugt og grønt ender der blandt 2/3 også dåsemad i indkøbsvognen

I følge Coldiretti er dette på en måde forvirrende indkøsmønster en konsekvens af globaliseringen, der også har bragt nye produkter og madvaner ind i de italienske køkkener.

34% af de adspurgte italienere mener, deres indkøb er et bevidst valg.
30,4% tillægger familiens traditioner mest vægt, når en vare skal i kurven, mens kun 19% siger, at pisen er bestemmende for indkøbene.

Tre tendenser - kvalitet, sikkerhed og pris

Coldiretti mener deres undersøgelse fører til tre tendenser på det italienske madmarked, nemlig at forbrugeren overordnet forsøger at kombinere kvalitet, sikkerhed og pris.

Forbrugeren søger også et produkt, der afspejler en social bevidsthed.

Succes for "O km i transport"-kampagne

8,3 millioner italienere købte i 2010 varer direkte fra producenterne og kampagnen "Campagna Amica" >> (Landbrugslandets ven) fik med deres slogan om "O km i transport" genererede også i 2010 en omsætning på 3 milliarder euro på restauranter, butikker, kantiner og markeder.

Omsætningen af økologiske produkter oplevede stigning på 11,6% på et ellers negativt italiensk marked for fødevarer i 2010.

-syl

Retur til
Madkultur <<

De billigste
supermarkeder >>


Find markederne, hvor du kan købe direkte fra producenten:
"Campagna Amica" >>
- klik en region på kortet,
og find næste markeder i spalten til højre

Kilde
Coldiretti-Censis
- februar 2011



Copyright © 2000 - 2012. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano >>