Scala-album 14. april 2005 klik
for store foto
 Foran
operaen - piinligt, hva?
 Inden
forestillingen
 Tæppet
falder
 Rygepause
mellem de to akter
 Hvem
så vi... |
Artikel
fra april 2005
Så kom vi endelig til forestilling i den nyrenoverede
Scala Opera.
Billetter kan købes - 2 af gangen - på Scalas
hjemmeside nøjagtig én måned før forestillingen, man
vil se - eller via rejseburereauer, og i yderste nødsfald i dagene op til
forestillingerne, hvor sortbørssælgerne har deres daglige gang foran
operaen i Milanos centrum.
Vi var så heldige at blive inviteret af
Novo Nordisk >>,
der sponsorerede balletten "Giselle" i anledning af den internationale
bløderdag den 14. april 2005.
Manden blev pænt
bedt om at komme med.
Manden har et infantilt trauma om matrostøj
og kedsomhed fra den tid, hvor onkel tog ham med i Scala, men han blev lokket
med en rituel aperitif på
"Zucca" i Galleriet >> mellem Milanos
domkirke >> og Operaen.
"Zucca" var tidligere ejet
af Campari, og en "Campari Shakerato" hører usvigeligt med til
en tur i centrum for os - stående vel at mærke.
En rystet Campari Campari - elsket, hadet eller
rystet >>
Priserne i Galleriet i Milano minder om dem på
Markuspladsen i Venedig
>>, når man sidder ned, men for 3,50 euro pr. stk. fik vi stående
ved bardisken vores rituelle "rystede Campariér".
Påklædningen
Og
så fik manden naturligvis selv lov til at bestemme påklædningen.
Smoking og kjoler er stadig et must til premierer på Scala, men
til "almindelige" forestillinger ser man alt fra lasede jeans til de
nyeste "Just Cavalli"-rober.
Fra
januar 2007 blev der indført slipsetvang i Scala >>
...og
et pinligt foto
Selv om manden fik lov til selv af bestemme påklædningen,
følte han sig naturligvis alligevel ydmyget, da jeg insisterede på
et foto foran operaen.
Udvendig er Scala i dag i nogle ret kedelige grå
farver: Før var den i gule farver.
Farverne i dag menes at være
de originale fra arkitekten Piermarinis side - og alt andet lige så betyder
de "kedelige" farver, at det store beton-scenetårn og tilbygningen
til administration bag den originale opera falder mindre i øjnene.
Faktisk
virker Scala temmelig falmet i forhold til "Trussardis" modehus til
venstre, og også ret beskeden i forhold til indgangen til Galleriet, byens
rådhus og banken foran operaen.
(Min mand anvender "Scala"
som "hævn" for gåturen ud til den efter hans mening meget
lille "lille havfrue" i København, når vi har danskere
på rundvisning i byen.)
Skal opleves "live"
Men
som jeg altid hævder overfor de skuffede turister, så skal Scala opleves
indefra, og vi kom i god tid for at "indsnuse" atmosfæren i den
gennem-renoverede bygning. Læs
om renoveringen af Scala (2001-2004) >>
Ligner
sig selv
Forhallen ligner sig selv.
Ja faktisk ligner Scala
sig selv også efter næsten tre års restaurering, og det har
netop været hensigten.
Statuer og buster af "hus-komponisterne"
hilser publikum velkommen, og gardaroben (gratis) fungerer hurtigere, og toiletterne
er en fryd i forhold til tidligere.
Inde i salen sidder man lavere end
før, og parketgulvet er stadig uden ridser. Gulvet er sænket
for akustikkens skyld, og man sidder væsentligt bedre i de nye polstrede
lænestole, hvor et elektronisk display tillader, at man på forskellige
sprog kan følge librettoén, når der er opera på plakaten.
"Maskerne"
med sorte habitter og halskæder med Scala-medaljer viser venligt på
plads, og beder uvenligt om at lade være med at fotografere.
- Vi
fotograferer alligevel - uden blitz - og HADER dem, der under forestillingen tror,
deres blitz når op på scenen.
Lyden er "støvet
af"
Inden forestillingen begynder beundrer vi malernes nænsomme
omgang med guld-malingen.
Alt er nymalet, men uden at man føler
sig inden i en chokoladeæske med guldpapir.
Malingen skinner ikke
for meget - kun på uret over scenen, men det har været helt bevidst.
Uret kom nemlig først til længe efter, at operaen åbnede
i 1778 - derfor skinner guldet mere der.
Vi klapper af aftenens dirigent,
og da orkesteret går i gang mærker vi for alvor det "nye Scala".
Det er som om, der før blev spillet gramofon og i dag cd.
I
logerne er der i dag terracotta - på gangene bag venetianske stengulve -
og i salen parketgulv.
Dét har "støvet" lyden
af, og må i den grad kunne mærkes, når der opføres opera.
Et
specielt klima-anlæg, der ikke skulle genere sangerne, fungerede lidt for
godt i anden akt, den aften, vi var i Scala. En let brise i nakken var
faktisk ikke ret behageligt.
Det finder de vel ud af en dag.
Og
tyskeren ved siden af mig fandt i hvert fald ud af, at jeg ikke brød mig
om "blinkene" fra hans smartphone, som åbenbart var mere interessant
end en aften i Scala.
Og så var det tid til at nyde dansernes og
musikkerenes anstrengelser...
-syl |