Togdriften

Januar 2015


Tog og togrejser i Italien

28.4.2012: Nyt hurtigtog udfordrer Trenitalia på linjen Milano-Napoli - ITALO lokker med wifi og film >>

HUSK:
Billetten skal stemples FØR man stiger ombord på toget...
December 2009: Hurtigtogslinjen TAV Torino og Napoli er nu klar - priser og tider >>







"Ordbog til togrejsen"
nederst på siden

Hurtigtoget mellem Torino-Napoli
Hurtigtogs-linjen (TAV - Treno Alta Velocitá) mellem Torino og Napoli er nu færdig.
Turen fra Milano til Bologna tager 65 minutter, Milano-Rom mellem 3,5 og 4 timer.
Firenze - Milano tager 2 timer og 10 minutter
og billetprisen var i september 2009 € 47.
Mer om hurtigtogslinjen:
TAV >>



Juni 2007 - Tog-nyheder

To nye Eurostar-afgange betyder at Genova kan nåes fra Milano på 1 time og 10 min.


Fra 2. juli kører Eurstar-tog hurtigere mellem Rom og Napola - det btyder, at Milano-Napoli i tog kan gøres på 6 timer og 12 min.



6 nye Eurostar tager med kun to stop fra Milano til Venedig - 2 timer og 20 min.

Italienske tog er i dag
alle ikke-ryger-tog.


TOG-FAKTA:

JANUAR 2010
Jernbanebettet

Italien 16.545
Frankrig 29.286
Spanien 14.452
Tyskland 34.000

Trenitalia:
2,63 mill. passagerer om dagen
300.000 passagerer på længere rejser hver dag
33.000 passagerer om dagen på hurtigtigene
51% af de længeregående tog er kun halvt fyldt op
.
35-40 mia euro - foreløbige investeringer i TAV - ca. 40 millioner euro pr. km.





Også i Italien kan tog-driften bringe sindene næsten lige så meget i kog som sexual-driften.
Trods ulækre pendlertog omkring storbyerne, mangel på time-drift og komplicerede billet-systemer fungerer de italienske statsbaner faktisk glimrende.

Og - syv, ni, 13 - jeg har i over 10 år endnu aldrig måttet aflyse en rejse p.gr.a. togstrejke. (Ps. Det skete så i 2004 - men var altså den første gang...)



Og tog-rejser i Italien er stadig billigere end i det meste af Europa.

Nogle gode råd:
Husk at stemple billetten, inden du stiger ombord.
Glemmer du det, eller når du det ikke, så find straks billet-kontrolløren, eller skriv dato og klokkeslet og din underskrift bag på billetten - ellers skal du betale et ekstra gebyr!

På større stationer trives lommetyvene.
Forsvar mod lommetyve >>

De "forklæder" sig også som rejsende, og spørger dig om informationer, når du er i kupeèn.
Og mens du er ved vinduet, forsvinder medhjælperen med din bagage fra kupéen - så vær altid opmærksom!

TAV, Intercity (IC) og Eurostar (ES) er de hurtigste tog (og de fleste af disse tog kører også, når der er strejker - ("Sciopero" hedder det for togrejsende så forhadte ord).

TAV >>, IC og ES kan koste op til det dobbelte af lokal- og regionaltog (R - Regional IR - InterRegional D - Diretto E - Express), og til de fleste Eurostar kræves plads-reservation.
Til gengæld er de væsentligt hurtigere.


September 2002
Tumult i Napoli
- eller:
Reservér for himlens skyld plads i nat-toget!


I oktober 2001 troede jeg stadig naivt, at hvis jeg ventede på perronen i god tid, ville jeg nemt finde en siddeplads i nattoget til Milano (det var nemlig for sent at reservere en liggevogn - der ellers kun koster omkring 90 kroner).

Jeg fortrød, for da toget endeligt kom, udspillede der sig scener, der gjorde køen foran Magasins udsalg rent til grin.

Folk smed ikke blot deres bagage ind af togets vinduer for at sikre sig en siddeplads, men de smed rent bogstaveligt hinanden ind af vinduerne!

Jeg var målløs, og alene, så der var ingen til at smide mig ind for at finde plads.

Så jeg belavede mig på at overnatte på stationen, indtil den første hurtige Eurostar gik næste morgen.

Men ikke for ingenting kaldes napoletanerne for snu.

Jeg blev antastet af en mand, som kun var på perronen for mod betaling at finde pladser til folk.

Han fandt mig faktisk en siddeplads, og blev næsten sur, da jeg kun gav ham 10.000 lire - 40 kroner for "arbejdet" - men da havde jeg altså sat mig ned.

I en kupe, hvor den ene medrejsende roligt satte sig til at spise en grillet kylling, mens en anden konsumerede en daggammel æggemad.

Aldrig mere har jeg lovet mig selv.

Næste gang er det en reserveret liggeplads, eller endnu bedre, en siddeplads i en Eurostar, der klarer de 800 km på omkring 6 timer i stedet for nattogets 13 timer - og forhåbentligt uden kylling- og æggeduft!


Ordbog til togrejsende
Arrivo/arrivi = ankomst

Biglietto = Billet

Biglietto di gruppe = Gruppe-billet (fra 3 personer)

Binario = Spor

Prezzo = Pris

Prenotazione = Reserving

Supplemento = ekstrabetaling-tillæg (f.eks. for IC og ES)

Seconda classe = Anden klasse

Prima classe = Første klasse (kan varmt anbefales i regionale og lokale tog)

Binario = Spor

Carozza = Vogn

Posto = Plads

Corridoio = Gangplads

Finestra = Vinudesplads

Partenza/partenze = afgang/e

Rimborso = Tilbagebetaling - hvis f.eks. IC eller ES-tog er forsinkende.

Ritardo = Forsinkelse

Scompartimento = Kupè

Supplemento = Tillæg (f.eks. for IC-InterCity eller ES-EuroStar)

Cuccetta = Liggeplads

Vagone letto = Sovevogn

Buon viaggio = God rejse

Buona continuazione (del viaggio) = Fortsat god rejse

Mangler du ord - skriv til info@italy.dk

Flere ord-lister på www.italy.dk >>

Retur til
Turist <<


Retur til
Transport <<


Link
De italienske
statsbaner Trenitalia >>
Hjemmeside med
mulighed for at printe
køreplaner ud

Artikler

Folkesjælen >>

Tog-museum i
Varese-provinsen >>

Kørte ikke til tiden
under Mussolini

Italienerne påstår ofte, at deres toge kun har kørt til tiden under fascismen, men det er en myte.

Den engelske Italiens-ekspert Denis Mack-Smith har undersøgt sagen.

- Og forsinkelser var der også nok af i perioden mellem 1922 og 1943


Klik for at læse artiklen


Undgå køen i billetsalget
Trenitalia´s
hjemmeside >>
kan du bestille
"papirløse" billetter.


Derudover findes der i dag billet-automater på de fleste større stationer, til kontanter eller de mest anvendte kreditkort.


Copyright © 2000-2015. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano