Bergamo

Marts 2012

Stopover i Bergamo

Ryan Air flyver til Bergamo fra Billund fra forår til efterår og hele året fra Lybeck i Nordtyskland

Vores udsigt under spadsererturen op til den lille bjergbane (
Foto fra ATP Bergamo)

Med kabelbanen kører man igennem
den imponerende tykke bymur

Den gamle vaskeplads i Bergamo Alta

Udsigt over Bergamo Alta fra San Vigilio, som man kommer op til med den øvre bjergbane

Artiklen er fra 2005
Det vrimler med skandinaver i Bergamos lufthavn fire km fra byen efter, at Ryan Air har gjort det muligt at købe meget meget billige flybilletter.
Mange bruger Bergamo lufthavn til at komme videre til resten af Italien,

Men man snyder sig selv, hvis man ikke tilbringer noget tid i den smukke Bergamo Alta-bydel på bakketoppen.

Og flytidspunkterne gør det heldigvis ofte nødvendigt med en overnatning i byen...

Mine venner fra Danmark tog den 18. oktober 2005 på én-døgnstur til Bergamo - og her er vores rejsetips:

Flyet ankom kl. 21 og en halv time og en taxi til € 11 sad vi bænket på Pizzeriaet "La Bella Napoli" >> et stenkast fra centrum i den lave bydel. (Via Taramelli 5).

Vi fik Bruschettaér >>, forskelligt pålæg >>, super pizza >> - restauranten har over 200 forskellige pizza på menuen, så en mini-ordbog er en god ting at have med - og Valcalepio-vin >> fra området.

Vi kunne også have spist på familien Nasti´s andet pizzeria "Pizzeria Capri" >> i Via Zambonate 25 på den anden side af byens hovedgade Papa Giovanni XXIII, men det må så blive næste gang.

Da vi et par timer senere var mætte spadserede vi "hjem" til vores Bed & Breakfast - Il Fiore - i Via Tadini1 - tel 0039 035 45 92 446 - bag togstationen.

70 € for tre personer

Bed & Breakfasten ligger i stueetagen i et ny-restaureret hus, og har fire dobbeltværelser hvor en ekstra opredning også er muligt.
Vi betalte € 70 for et dobbelt med opredning - og var så heldige at få værelse med karbad.

Morgenmaden henter man på gangen - og det havde vi så gjort ved halvni tiden næste formiddag, hvor vi var klar til at gå på opdagelse.

2,50 € for dagens transport

Vi købte en dagsbillet - biglietto giornaliero - for € 2,50 og med den kunne vi køre hele dagen - også med de to bjergbaner - og med bus nummer 1C ud til lufthavnen, hvor flyet ventede kl. 16.40.

På toppen - og tilbage igen

Inden vi igen var i lufthavnen nåede vi at spadsere fra hotellet op gennem den nye bys centrum til den nederste bjergbane.

Oppe i Bergamo Alta fik vi kaffe, te, capuccino og is! som formiddags-snack på Caffé Botticello, og så stod der ellers sightseeing med tilhørende shopping, hvad der for Amanda Sofie og Jørn vistnok resulterede i hele fem nye bamser.

Vi nåede også at se seværdigheder, der beskrevet på Bergamo-siden >> - og var sandeligt også ude at køre med San Vigilio-bjergbanen, og de kvikke var alle en tur oppe i Slottes tårn for at nyde udsigten også derfra.

"Frokost på Circolino"
Vel nede fra San Viglio, men stadig i Bergamo Alta, indtog vi et gigantisk frokostmåltid på "Circolino" i Vicolo Sant´Agati.

"Circolino" er et sted, hvor et par hundrede personer - mange af dem studerende på Universitet - hver dag spiser en simpel, men overdådig og ikke mindst billig frokost.

Om sommeren er der alene i gårdhaven med udsigt til Alperne plads til 100-150 personer i og omkring det gamle kloster.

Vi fik bruschettaer, grillet ost og grøntsager, majspure og salsiccia-pølse og ægte pommesfrites med vin og vand for 25 euro for tre personer.

Vi kunne også have spist frokost på Antica Hosteria del Vino Buono, der ligger lige overfor den lille bjergbane - eller vi kunne have købt ind af pizza-slices af enhver art i en af de mange butikker langs via Gombito.

Muligheder for at blive mætte mangler nemlig ikke i Bergamo Alta.

Inden vi tog bus 1C nedenfor bjergbanen - den kører ca. to gange i timen indtil otte-ni omaftenen, nåede vi endnu en espresso og en is og kl. 16.40 lettede flyet med Lubeck som desitnation.

-syl

"Circolino" i
vicolo Sant´Agata
i Bergamo Alta

Vi fik den lokale fyldte