Over 10.000 mennesker besøger
i gennemsnit Vatikan Museerne hver dag. Den 23. november havde 4.000.104 personer
besøgt museerne i 2006.
Der kan ikke reserveres adgang, men køerne
går rimeligt hurtigt.
Museerne dækker et areal på 42.000
kvadratmeter og med 70.000 udstillede værker er der nok at se på til
flere dage.
På Vatikan Museernes hjemmeside kan man finde fire anbefalede
tematiske ruter - der i øvrigt alle ender ved det, de fleste IKKE vil
gå glip af - nemlig i Det Sixtinske Kapel (Capella Sistina), hvis loft
er smykket med Michelangelos imponerende freskoer.
(Glem dog ikke,
at væggene i Pave Sixtus IV´s Kapel er malet af andre store navne
fra renæssancen - bl.a. Botticelli)
På hjemmesiden
>> kan man også komme på en virtuel rundvisning på
museerne.
Her er nogle af de kunstneriske højdepunkter omtalt plus
historier og anekdoter om Vatikan Museerne:
Det
Sixtinske Kapel - Capella Sistina
Det tog Michelangelo fire
år at male det 1.000 kvadrameter store loft i det sixtinske kapel, der er
opkaldt efter Pave Sixtus den fjerde.

Man
risikerer et hold i nakken, hvis hele loftet i det Sixtinske kapel skal beundres
Alene
Dommedags-freskoen - Il giudizio Universale - fylder 180 vm. Kapellet blev
indviet den 1. november 1512.
Klik for stort foto >>
Dommedag
Nogle
siger, at det var arkitekten Bramante, der anbefalede Michelangelo til Paven,
da kapellet skulle udsmykkes - i håb om, at arbejdet ville ende som en fiasko
for Michelangelo.
Michelangelo selv var bestemt ikke begejstret for opgaven:
- Jeg er ikke maler, men billedhugger, skulle han have klaget sig.
Men
det blev, som Paven ville det.
Efter kontra-reformen i 1564 blev bryster
og kønsdele i øvrigt overmalede af hensyn til moralen.
Ved
den seneste restaurering, der varede fra 1980 til 1993 (altså mere end tre
gange så lang tid, som arbejdet tog Michelangelo) blev 41 figurer befriet
fra de påmalede klædningsstykker, men 17 figurer stadig ser ud som
da den strenge moral slog igennem i 1500-tallet.
La
Sala Rotonda - Den Runde Sal
Den runde sal er fra 1700-tallet
og minder om et klassisk romersk tempel - og kuplen på 21 meter i diameter
er da også inspireret af
Pantheon >>.
Midt
i salen står et 20 tons tungt kar på 13 meter i diameter i rød
porfyr, som oprindeligt hørte til "nødvendighedsgenstandene"
i Kejser Neros vilde palads "Domus Aurea" i nærheden af
Colloseum >>.
Den
runde sal med porfyr-fadet
Hvordan
blev samlingerne grundlagt?
Paverne var vigtige magtpersoner
og som sådanne også nødt til at omgive sig med tidens vigtigste
kunstnere og deres værker.
Allerede da pavesædet i Rom lå
i Laterani, begyndte paverne at udvide deres kunstsamlinger.Derudover
dækkede pavestaten et større eller mindre areal af
Italien
op til samlingen i 1861 >> og det var naturligt, at paverne fik "det
bedste af det bedste" at vise frem i deres paladser.
Men
med Pave
Giulio den Anden i begyndelsen af 1500-tallet breder samlermanien sig for
alvor.
Pave Giulio får tidens kendeste kunstnere og arkitekter til Rom
- også for at bestille f.eks. Michelangelo til at a´lave verdens største
gravmonumnet for, ja hvem, hvis ikke for Pave Giulio selv....
Fra 1500
til 1520 er det lige før renæssancens største kunstnere vader
oveni hinanden i Rom - og denne voldsomme opblomstringstid slutter først
brat i 1527 da Lanzichecchi´erne invaderer Rom.
Torso´en,
der inspirerede MiachelangeloI en af salene støder man
på en torso, som siges at have inspireret Michelangelo til nogle af freskoerne
i Det Sixtinske Kapel - bl.a. Jonas-figuren og San Bartomlomeo i Dommedags-freskoen
(Il giudizio universale).

Torso´en
er fra det første århundrede før vor tidsregning - og det
er faktisk
helt specielt, at den har fået lov til at være blot
en torso.
Romerne kunne ikke lide det ufuldkomne og "reparerede"
ofte den slags statuer ved at tilføje arme og ben....
Statuer
og buster i lange rækkerDe mange statuer og buster har
fået deres egne korridorer på Vatikan Museerne.
Her kan du
på tæt hold studere ikke blot kejsere og vigtige øvrighedspersoner,
men også opdage, at de almindelige borgere for 2.000 år siden faktisk
ligner os i dag - og at kvinderne også dengang anstrengte sig for at opfinde
frisurer, som de andre ikke havde.
Raffaellos
buegang - Loggia di RaffaelloRaffaellos buegang består
af 13 store buer med hver fire freskoer. Gangen er siden 1850 lukket inde bag
vinduer, men indtil da havde freskoerne overlevet over 300 år udsat for
al slags vejrlig.
Mange af freskoerne er såkaldet "Grotesker".
Det er freskoer med mytologiske væsener, fabeldyr, blomster-dekorationer
og fantasi-figurer, og navnet Grotesker stammer fra Kejser Neros "Domus Aurea"
villa.
Klik for stort foto >>Raffaellos buegangDa
man genopdagede Domus Aurea i slutningen af 1400-tallet var ruinerne dækkede
af jord, og man måtte grave sig ned i dem som om der var tale om grotter.
Raffaellos
freskoer efterligner de udsmykninger, man afdækkede i Domus Aurea - deraf
navnet Grotesker.
Den geografiske
korridor Renæssancens verdensbilledeI
en 120 meter lang korridor kan man komme på rundtur i Italien set fra oven,
sådan som man så verden i 1400-tallet..
40 kæmpestore malede
landkort viser landet fra nord til syd med den vestlige del af landet til venstre
og den østlige til højre.
Klik for stort foto af Kort-korridoren og detalje fra
en af freskoerne >>Kortene er forbavsende præcise,
og italienere stopper ofte op i forbavselse, når de genkender navnene
på ganske små flækker i deres region. Det skyldes at malerne
faktisk har fået alle borge og slotte i Italien med på kortet, og
netop derfra stammer mange af nutidens stednavne.
Kortene blev faktisk
brugte af renæssancens rejsende - de tilbagelagde til lands omkring
40 km om dagen, så der skulle undersøges, hvor hvilestederne og kroerne
var før en afrejse.
Og så betalte de i øvrigt også
vejafgifer for hver 40 km plus bropenge.
Da
ti dage blev slettet af kalenderenI 1580 brugte datidens videnskabsmænd
et rum i Vatikanet til at overbevise Pave Gregorius den 13. om, at de havde ret
i, at der var noget helt galt med kalenderen.
På gulvet i rummet
er der en meridian - et gulv solur - hvor solstrålen hvert år
flyttet sig en anelse.
Derfor har vi i dag den Gregorianske kalender, og for
at indføre en korrekt kalender måtte man i 1580 slette de ti dage
mellem den 4. og den 15. oktober.
Sollyset, der rammer meridianen på
gulvet kommer i øvrigt ud af vinguden Eolo´s mund oppe på muren.
Under
Vatikan Museerne
Under Vatikan Museerne
sidder nonner den dag i dag krumbøjede over f.eks. Rafaellos gobeliner
for at restaurere dem.Der findes tre store laboratorier, der
tager sig af at vedligeholde og restaurere Vatikanet enorme samlinger.
Det
ene laboratorium er specialiseret i marmor, det andet i malerier og det trejde
altså i gobeliner.
De mange teknikere og andre eksperter skal fjerne
de 60.000 mikroskopiske stykker hud, de 120 millioner støvkorn og de 20
tøjrester hver eneste besøgende i museerne efterlader sig efter
blot en times besøg.
Hver besøgende afgiver også
160 watt varme i løbet af en time, og når man tænker på,
at der f.eks. i Det Sixtinske Kapel blev fyret med træovne, der sodede,
så kan man faktisk godt forstå, at freskoerne efter næsten 500
år var nærmest sorte inden den seneste restaurerring.
Under
Vatikan Museerne befinder sig også et af verdens vigtiste arkiver - der
fylder 45 km med hylder.
I de hemmelige arkiver - "Archivi Segreti"
befinder der sig næsten 2.000 års kommunikation.
Her finder
du pavens brev hvori han i 1520 smider Luther - Lo Scomunicato - ud af den katolske
kirke, og et brev fra den mongolske hersker Djenghis Khan, der forgæves
giver Paven ordre til at overgive sig.
Arkiverne var dog kun "hemmelige"
indtil 1880, hvor Vatikanet åbnede dem for interesserede forskere - men
der er statig ikke adgang til alle dokumenter.
-syl