I
gamle dage..
I
1941 arbejdede 74.000 personer i Torino for Fiat - knap 55.000 direkte i produktionen.
-
Hvad der er godt for Fiat er godt for Italien, mindede nu afdøde
Fiat præsident Gianni Agnelli ofte politikerne og italienerne om, når
Fiat endnu engang havde brug for at staten spyttede i kassen i Torino... Biografi
af Gianni Agnelli >>
Da nuværende indenrigsminister
Roberto Maroni var arbejdsminister (2001-2006) fik han foretaget beregninger,
der viste at Fiat-koncernen havde modtaget et sted i omegnen af 500 milliarder
euro i direkte og indirekte statsstøtte siden 2. Verdenskrigs afslutning
og frem til 2000.
I dag... Af Fiat-gruppens
190.000 ansatte arbejder omkring 80.000 i Italien.
På de fem italienske
fabrikker, hvor der produceres Fiat, Lancia og Alfa Romeo personbiler arbejder
der i dag omkring 20.000 personer.
Fiat sidder på omkring 30% af
salget af personbiler i Italien.
| Artikel
fra oktober 2010
- Ikke en eneste euro af Fiat´s forventede
overskud på to milliarder i 2010 kommer fra Italien, lød det
flere gange da koncernens administrerende direktør Sergio Marchionne søndag
den 24. oktober 2010 var aftenens gæst i det populære RAI-talkshow
"Che tempo che fa".
 Sergio
Marchionne har været administrende direktør for Fiat siden 2004
- Fiat kan ikke for evigt fortsætte med at have fabrikker,
der giver tab, fortsatte Marchionne. Hans udtalelser har skabt stor debat
i Italien, hvor Fiat allerede nu planlægger at lukke for eksempel den sicilianske
fabrik i Termini Imerese ved Palermo.
- I 2008 og 2009 var Fiat det
eneste selskab der ikke bad om penge fra staten, også i modsætning
til mange af de europæiske konkurrenter. Det vil jeg ikke takkes for, men
jeg vil heller ikke beskyldes for at modtage statstøtte, fortsatte Marchionne.
Ikke
populære udtalelser
Mange politikere har reageret
negativt på interviewet med Marchionne.
Blandt dem Gianfranco
Fini, der har mindet Marchionne om, at Fiat netop har vokset sig stor ved hjælpe
af både statsstøtte, men også anden form for hjælp fra
den italienske stat.
- Må jeg minde
Marchionne om at Italien er et historisk sted for produktion af biler, og fremfor
alt har en enorm arv af erfaringer og professionel styrke på området,
lød det dagen efter fra den italienske arbejdsminister Maurizio Sacconi.
- Marchionnes bemærkninger nedvurderer Italien og de arbejdere,
der har været med til at gøre Fiat stor, udtalte Cesare Damiano,
der er formand for oppositionspartiet Partito Democraticos arbejdsmarkedsudvalg.
-
Marchionnis bemærkning ville haft haft en effekt hvis Fiat samtidig leverede
den statstøtte de har fået tilbage, kommenterede Maurizio Zipponi
fra oppositionspartiet Italia dei Valori.
Marchionne fik derimod støtte
fra regeringspartiets Popolo della Libertas leder i Piemonte: - Marchionne
mangler ikke tro på Italien, men på de fagforeninger der historisk
er imod økonomiske og industriel udvikling.
Staten har dog
altid været på Fiats side
Fiat kan for eksempel i
disse krisemåneder sende overskydende arbejdskraft hjem. Disse ansatte
aflønnes af den statslige "Casse Integrazione" indtil Fiat igen
har brug for dem.
Her kan du
også læse om, hvordan Fiat i 80´erne købte Alfa Romeo
meget billigt - og måske endda aldrig betalte den aftalte pris >>
Marchonne
har uden tvivl været klar over hvilke reaktioner hans interview ville skabe
og understergede derfor selv under interviewt at Fiat efter hans mening forlængst
har betalt den statsstøtte tilbage som koncernen har fået i fortiden.
Marchionne
udtalte sig også negativt om skrotpræmier og andre statslige foranstaltninger
for at hjælpe den trængte bilbranche.
- Skrotpræmier
går til forbrugeren. De hjælper os i en vis udsktrækning, men
7 ud af 10 solgte biler i Italien er ikke italiensk produceret.
Succes
i Brasilien og USA
Fiat ekspanderer i dag i stor stil i for eksempel
Brasilien og for få dage siden begyndte markedsføringen af den nye
Fiat 500 i USA - et marked Fiat har været væk fra i 27 år.
Fiats samarbejde med amerikanske Chrysler, som Fiat i dag ejer 20% af, er
indtil videre også en succeshistorie - også takket været støtte
fra den amerikanske stat.
Da nuværende indenrigsminister Roberto
Maroni var arbejdsminister (2001-2006) fik han foretaget beregninger, der viste
at Fiat-koncernen havde modtaget et sted i omegnen af 500 milliarder euro i
direkte og indirekte statsstøtte siden 2. Verdenskrigs afslutning og frem
til 2000.
-syl | Retur
til Økonomi & Erhvervsliv <<
Retur
til ..wroouum.. <<
FIAT-ARTIKLER Februar
2010: Fiats
præsident Montezemolo: - Fiat har aldrig fået noget fra staten
i min tid...
>> Januar
2009 Fiat
klar til at overtage 35% af Chrysler
>>
Link
Fiat Group >> 
 Fiat
Danmark >> 
FIAT GROUP I DAG (2009) Fiat
Group Automobiles producerer omkring 2 millioner køretøjer om året:
I
Italien er der i dag 5 fabrikker med 21.900 ansatte. Der produceres
i Italien ca. 645.000 køretøjer om året.
De
5 fabrikker i Italien:
CASSINO (FROSINONE) producerer Fiat
Croma og Brava samt Lancia Delta. 120.000
MELFI (POTENZA) Fiat
Grande Punto og Punto Evo. 265.000
MIRAFIORI - TORINO 10.700
ansatte producerer Fiat Punto, Idea, Multipla, Alfa Romeo Mito, Lancia Musa og
Thesis. 165.000. POMIGLIANO (NAPOLI) Alfa Romeo 147, Gt,
159, 159 Spider, 159 Sportwagon og Fiat Bravo. 45.000.
TERMINI IMERESE
(PALERMO) Lancia Ypsilon, 1.400 ansatte - 21.900 biler produceret om året.
Polen
- 600.000 og 5.800 ansatte på én fabrik. Fiat Panda, Fiat 500
og Fiat Seicento
Brasilien - 700.000 og 8.700 ansatte på én
fabrik.
I "joint venture" producerer Fiat også biler og
varevogne i Val di Sangro, Nuovo Ducato, 5.900 ansatte
Valenciennes, Lancia Phedra, Fiat Ulysse og Fiat Nuovo Scudo, 4200 ansatte
|