
Sød
er den - men miljø- og sikkerhedsmæssigt er den en katastrofe - og
hvá så, synes de italienske politikkere at mene...
Rygere
derimod blev bandlyste den 10.1.2005 >>

|
Artikel fra oktober 2004
Det må
næsten fejres - enighed blandt regering og opposition.
Men om
hvad - om at give de gamle Fiat 500 lov til stadig at prutte rundt i landskabet
og byerne, mens de lystigt forurener lige så meget som mellem 200 og 300
moderne biler.
Symbol på det italienske mirakel
Men
man kan da ikke tage hensyn til miljøet, når der er tale om et nationalsymbols
overlevelse, mener et flertal tværs hen over de normale partiskel altså
i det italienske parlament.
- Fordi der er tale om et historisk symbol,
svarer senator Magnalbó fra National Alliancen, der var med til at forberede
særloven.
Og den lille æske er netop symbolet på de fede
år, da Italiens økonomi for alvor eksploderede mellem 1959 og 1963.
Dengang, da en almindelige familie også begyndte at kunne drømme
om - og købe - en bil - Fiat 500, netop!
Man kunne sikkert nemt
lave en statistik, der viser, at ja-stemmer kommer fra parlamentsmedlemmer, der
har fået deres kørekort netop i de 17 år, hvor Fiat producerede
den første bil under tre meter med plads til fire personer. Men hvad
nytter det.
Og mens de mange fan´s, deriblandt skuespillere, tv-stjerner,
Michael Schumacher og Fiat-bossen Montezemolo >>
fejrer, at de stadig kan køre i deres Fiat 500, er det kun miljø-organisationerne,
der tillader sig at så tvivl om det korrekte ved loven-
Mellem
600.000 og 1,2 mill. kører stadig
Produktionen begyndte i 1975
og sluttede i 1975, og i alt spyttede samlebåndene i Torino 3.678.000 af
slagsen ud i verden.
I følge eksperterne er der stadig 1,2 mill.
eksemplarer på hjul, og 600.000 af dem i daglig brug (Tal fra 2004, red.).
De
får nu lov til at køre videre op til de 85 km i timen den 499 cc
store - eller rettere lille - motor kan strække sig til i de helt gamle
modeller.
Til trods for forureningen, og til trods for, at en Fiat 500
ikke engang kan klare en "crash test" med 20 km i timen. -syl
|
Retur til Trafik <<
Retur til Wroouum... >>
Artikler Januar
2008: Det
går ikke forrygende - men Fiat vil nu alligevel købe 35%
af Chrysler >> Links Fiat
500 Klubben i Italien >> 
Fiat
500 Club Danmark >> 
|