Her
er listen over tilladte biler for dem med nye kørekort - og det er kun
de små biler i serierne, der er lovligt:
CITROEN C1 C2
C3 Pluriel
DACIA Logan
FIAT 600 Panda Punto
Grande Punto
FORD Fiesta Fusion
HYUNDAI Atos
Getz
KIA Picanto LANCIA Ypsilon
NISSAN
Micra
OPEL Agila Corsa
PEUGEOT 107 206 Twingo
Clio Kangoo
SKODA Fabia
SMART Fortwo coupé 1000
Fortwo cabrio Ny Fortwo cabrio 800 pure cDi Ny Fortwo roaster pulse
|
August 2007
Bliver
et nyt dekret endeligt vedtaget i det italienske parlament til efteråret,
så kan unge med et friskpresset kørekort godt glemme alt om køre
rundt i noget, der større end en Fiat Punto de første 3 år.
Den nye lov sætter grænser for motorkræfterne.
Der er f.eks. for mange hestekræfter i den nye Fiat 500 til at et menneske
med et kørekort yngre end tre år må sætte sig bag rattet
der!
Dem med nyt kørekort skal også stadig holde sig på
højst 100 km/t på motorvej og 90 km/ på landevejene de første
tre år.
September
2005
1.800
færre døde efter 23 måneder med pointkørekort
Spørger
man bilisterne, så siger de næsten uden undtagelse, at italienerne
stadig kører bil som de altid har gjort.
Men efter to år
med point-kørekort taler statistikken sit klare sprog: 23 måneder
efter at "klippekortet" trådte i kraft den 1. juli 2003 fortalte
trafikmininster Pietro Lunardi, at der har været 1.800 færre trafikdødsfald,
50.000 færre sårede og over 60.000 færre ulykker.
Tallene
tager endog ikke hensyn til faldet af ulykker i byernes centrum. De kommunale
politikorps har nemlig endnu ikke afleveret deres statistikker.
12.000
bilister har mistet alle deres point, og skal nu op til ny køreprøve.
De hyppigste overtrædelser er overskridelse af fartgrænserne,
manglende brug af sikkerhedssele, køre over for rødt, og brug af
mobiltelefon under kørslen. I alt er der fjernet point fra italienernes
kørekort i 3.316.000 tilfælde.
For de 32,2 mill. flinke
bilister, der ikke har mistet point i de to år, bliver der nu lagt 2
point til de oprindelige 20. Det italienske system har nemlig indbygget denne
præmie til dem, der overholder reglerne - eller ikke bliver taget i forseelser!
Video-overvågning
og bøder Sammen med point-kørekortet har italiensk politi
også i de forløbne to år skærpet overvågningen
af trafikforseelser:
De italienske byer er i dag spækket med videokameraer,
der automatisk fotograferer synderen, der kører over for rødt,
eller den private bilist, der skyder genvej på en vejbane reserveret til
offentlig transport og taxi.
Bøderne kommer også automatisk
- nogle gange tre ad gangen - hvis man f.eks. har kørt 75 på broen
ved mit hus - der sidder nemlig tre kameraer på broen, der alle klikker,
hvis en bilist overskrider 70 km.
Det kostede en af mine 360 € at
køre den strækning! Så nu holder han øje med farten.
Kontante bøder virker nemlig mindst lige så godt som truslen
om at tabe point! -syl
__________________________________________
Juli
2004
14,6 % færre ulykker, 18,4 % færre trafikofre (over
800 personer!) og 18,1 % færre sårede lyder det opmuntrende resultat
efter det første år med point-kørekort i Italien. Point-kørekortet
blev indført den 30. juni 2003. Mænd, unge og fart...
Mænd tegner sig for over 80 % af de fjernede point, og unge mellem 25 til
29 år tegner sig alene for 14,4%, og det er hastighed, manglende brug af
sikkerhedsseler og det røde trafiklys, der sluger de allerfleste point.
Minister ikke tilfreds Desværre ser det ud til, at den positive
effekt af point-kørekortet er ved at forsvinde Trafikminister Pietro
Lunardi konstaterer, at systemet fungerer, men forventede en større effekt.
Han har bemærket, at mange flere bruger sikkerhedsseler i dag, og ønsker
mere kontrol, og dermed flere fjernede point. "Double
Up" til nybegyndere Undertegnede passer
ekstra godt på - bliver jeg taget uden sikkerhedssele bliver de 5 minuspoint
fordoblet. "Nybegyndere", der har haft kørekort mindre end 3
år, får nemlig dobbelt straf.
Til gengæld skal jeg ikke længere råbe for at få manden
til at tage sin sikkerhedssele på - han skal nemlig ikke miste point - så
han er et eksempel på, at point-kørekortet faktisk virker.
__________________________________________
Juli
2004 3.332 har mistet alle de 20 point på deres kort. Men
kun 2.659 personer fulgte i de forløbne 12 måneder et kursus for
at tage kørekortet igen efter at have mistet alle deres 20 point - hvad
med de andre - kører de bare løs med 0 point? Den 30.9.2003
- 3 måneder efter introduktionen af point-kørekortet, var antallet
af ulykker faldet med over 22 % i forhold til de samme 3 måneder i 2002.
3.562 italienere omkom fra 1.7.2003 til 1.7.2004 i trafikken, mens
106.000 blev sårede i trafikulykker. En 23-årig fra
Milano "brændte 234 point af på 10 minutter, da han stak af fra
en politipatrulje, kørte over for rødt 8 gange, overhalede farligt
10 gange, ikke havde sikkerhedssele på, kørte uden sine briller og
var påvirket af narkotika!
-syl
|
Retur til På Motorvejen <<
Retur til Transport >>
Artikler Færre trafikdræbte
i 2004 >>
Charlottes kørekort
>> Fire ambulancer til 1 ulykke >> Sikkerhedsvest
obligatorisk >> Beskytter
helgenbilleder bedre end styrthjelm? >> |