Økonomi-Erhvervsliv

December 2011


Det vigtigste, når man handler med italienske virksomheder, er at man skal have en personlig kontakt med sine italienske partnere.

Netværk - og en indsat for pleje og udvide ens personlige netværk - er alfa og omega i stort set alle livets forhold i Italien!



Man kan ikke bare maile, faxe, ringe og skrive, og så tro,
at alt kører på skinner.

Over 80 % af italienerne har fået deres job gennem
deres personlige kontakter og netværk.
(10-2004 - Kilde Stepstone)

De forretningsmænd, jeg har med rundt på rejser, hvor vi besøger virksomheder, fortæller stort set altid, at de for at lave forretninger, altid er nødt til personligt at besøge virksomheden for at lære ejeren og hans medarbejdere at kende.

Ikke alle europæere er ens


Det er vigtigt i Italien, men i det hele tager syd for Alperne.

Selv om vi alle er europæere i dag, så er der stadig kulturforskelle, og alle er enige om, at hernede er den personlige kontakt - f.eks. at man har spist en god lang frokost, før man begynder at tale forretninger - meget vigtigt.

Forhandleren for en dansk supermarkedskæde handler
hvert år pasta med samme firma.

Men det tager ham alligevel mindst fire dage i Italien hvert år at forhandle næste års priser.

Direktøren for pasta-fabrikken forventer simpelthen, at de første tre dage går med at besøge fabrikken, prøvesmage de nye restauratner, direktøren vil vise frem, og måske se et nyrestaureret slot i området, som direktørens virksomhed er sponsor for.


Alliere sig med andre udlændinge

Jeg råder også altid danskere, der vil købe hus i Italien, til at alliere sig med en lokalkendt udlænding, for man handler anderledes her.

(Danske ejendomsmæglere i Italien
og danske ejendomsmæglere specialiserede i hushandler i Italien >>
)

Handler de direkte med en udlænding, vil italieneren altid forsøge at give prisen et hak opad - det er simpelthen naturen, og hernede kaldes det at "være snu"!

En hushandel >> er også en langvarig proces, hvor man kommer tilbage og snakker mange gange, før amn overhovedet taler pris.
Og så kommer man mange gange og taler pris, og siger måske flere gange, at man ikke længere er interesseret, og blive så væk nogle måneder.

- Og til slut køber man til en fin pris, som begge parter er tilfredse med, og ofte har man oven i købet fået en ven for livet i ham, man har handlet med.
Den med at sige:
"Prisen er 100" tager al fornøjelsen fra handlen for en italiener.


Moderne tider

Måske er det ved at ændre sig.

Med den nye teknologi, med mange virksomheder, som har afdelinger overalt i Europa og verden, så nærmer de nordeuropæiske og de sydeuropæiske "forhandlingsmetoder" sig måske.

Men det betyder IKKE, at det ender med, at italienerne kommer til at handle lige så "firkantet" som danskerne.

Europæiseringen betyder sikker, at nordeuropæerne skal blive mere "sydlandske", ligesom sydeuropæerne nok vil blive lidt mere "nordiske".

-syl


Copyright © 2001-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano