Økonomi

2003

Bookmark and Share


Fiat skal blive på italienske hænder - 2003

Roberto Colaninno blev født i Mantova i august 1943, og starter sin erhvervskarriere inden for bil-industrien som producent af komponenter til bilfremstillingen.


Roberto
Colaninno

I 1980 grundlægger Colaninno Sogefi, som han leder indtil virksonheden bliver optaget i CIR-gruppen.



I 1996 bliver han administrerende direktør for Olivetti, som han fører igennem skiftet fra primært at være producent af informations-teknologi til at blive et telekommunikations-selskab.

I januar 1997 bliver han vice-præsident i et privat mobil-selskab Omnitel, og samme år i november bliver han Olivettis største aktionist.

I februar 1999 byder Colaninno på det tidligere statslige telefonsselskab - Telecom -, som han samme år bliver administrerende direktør for.

Artikel fra januar 2003
I skrivende stund foreligger der ikke noget konkret udspil fra erhvervsmanden Roberto Colaninno om en forestående overtagelse af Fiat-fabrikkerne.

Men finansmandens interesse i bilfabrikken i Torino har alligevel foreløbigt været årets mest omtalte nyhed i Italien.

I følge "Lettera Finanziaria", hvor direktøren Giuseppe Turani er kendt for at have fingeren korrekt på pulsen, så er Colaninno indstillet på at spytte en milliard euro i Fiats slunkne kasser.



Derudover vil den kendte erhvervsmand skaffe yderligere 7 milliarder euro fra andre italienske investorer for at redde den virksomhed, som alle i Italien tillægger en symbolsk, ja nærmest guddommelig værdi.

Stadig i følge Turani indgår et salg af sidevirksomheder som forsikringselsskabet Toro, Fiats fly-afdeling, samt selskaberne Comau og Magneti Marelli i Colaninnos planer for at genskabe en sund virksomhed.

Fiat-logo´er gennem tiderne

Ingen kommentarer fra Agnelli-familien

Colaninno har mødtes med Susanna Agnelli, der er søster til den honorære og alvorligt syge Fiat præsident Gianni Agnelli.
Men der er stadig ikke nogle officielle kommentarer fra Agnelli-familien om Colaninnos interesse.

Gianni Agnelli definerede for få år siden Colaninno med den ikke særligt flatterende betegnelse "en modig kaptajn".

Colaninno-planen, som den indtil nu er kendt, vil betyde, at Agnelli-familien ikke længere er den største Fiat-aktionær.

Og netop i den nuværende krise-situation har meldingerne fra Agnelli-familien altid været, at de ikke har tænkt sig at skille sig af med produktionen af personbiler, selv om deres pengetanke allerede i dag har mange givtigere økonomiske interesser utallige andre steder i det italienske samfund.

Veto-ret til General Motors


Colaninno - og de endnu ukendte andre italienske investorer - skal også blive enige med amerikanske General Motors, der har en option på bilfabrikken.

Skifter kontrollen med Fiat hænder, uden at General Motors er enig, så skal den nye ejer pænt aflevere de 2,4 milliarder euro, som amerikanerne mod en salgs-option investerede i virksomheden i 2000.

Politisk interesse i italiensk salg

Men hvad skal General Motors egentligt med Fiat, når italienerne gerne selv vil beholde den fabrik, der engang var kronjuvelen i landets industri.

Og når det nu mildt sagt går ad hekkenfeldt til for virksomheden.

Selv ikke økonomiske præmier, som dem italienerne fik til at købe bil for de sidste måneder af 2001, har kunnet skjule, at ikke engang italienerne længere har lyst til at køre Fiat.

Fabrikkens markedsandel har aldrig været lavere i støvlelandet end i dag.

Hele operationen omkring den kriseramte bil-fabrik minder derfor mere og mere om et manøvreret politisk forsøg på at beholde den skrantende fabrik på italienske hænder.

Berlusconi har ikke kommenteret Colaninnos planer, men udtalt, at han forudser og håber, Fiat forbliver på italienske hænder som den "symbolske virksomhed", den er.

Europa for europæisk kapital


International Herald Tribune skriver den 7. januar, at Colaninnos tilbud om at "overtage" Fiat både er en del af den italienske regerings ønskeseddel, men også er helt på linje med de europæiske landes forsøg på efter indførslen af euro`en i 2001 at beholde deres "kron-juveler" i det mindste på europæiske hænder.

Avisen nævner et gigantlån, som den franske regering har garanteret for til det nationale telefon-selskab, som et andet eksempel på denne nye form for europæisk beskyttelse.

-syl

Copyright © 2003-2011. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano