Den
13. januar lettede det første fly i det nye privatiserede Alitalia.
Aliatalia
og Air One er del af selskabet, der også har fået tilført katipal
fra Air France.
Fra Alitalias hjemmeside:

Hvem
er de aktionærerne i det nye Alitalia?
Aktionærerne
binder sig til at blive i selskabet indtil 2013 - medmindre 2/3 af aktionærerne
er enige om at sælge deres aktier.
(Navn - selskab, der investerer
- andel af aktier)
Roberto Colaninno (Præsident) - Immsi S.p.A.
- 11.8%
Benetton - Atlantia S.p.A. - 11.8%
Riva - Riva Fire
S.p.A. - 11.8%
Intesa San Paolo S.p.A. - 11.8%
Antonio Angelucci
- Th S.A. - 7.1%
Carlo Toto - Toto Costruzioni Generali S.p.A. - 7.1%
Ligresti - Fondiaria SAI S.p.A. - 5.9%
Equinox Two S.A. - Equinoxe S.a.r.l.
di Salvatore Mancuso - 5.9%
Gaetano Carbonelli - D' Angelo - G&C Holding
- 4.1%
Achille D' Avanzo - Solido Holding - 2.7%
Antonio Orsero
- Gf Group - 2.4%
Marco Tronchetti
Provera >> - Pirelli & C. S.p.A. - 2.4%
Gavio - Finanziaria
di Partecipazioni e Investimenti S.p.A. - 2.4%
1Francesco Caltagirone
Bellavista - Società dell'Acqua Pia Antica Marcia S.p.A. - 2.4%
Gruppo
Fratini - Fingen S.p.A. - 1.8%
Maurizio Traglio - Mpa S.r.l. - 1.8% 17.
Edoarda Crociani - Vitrociset - 1.8%
Davide Maccagnani - Macca S.r.l.
- 1.7%
Giuseppe Fontana - 1.2%
Vincenzo Manes - Intek S.p.A.
con Fondo I2 Capital Portfolio S.p.A. - 1.2%
Gruppo Marcegaglia S.p.A.
- 1.2% (Emma Marcegaglia er formand for Confindustria - Industriens Arbejdsgivere
i Italien)
Derudover er Air France partner med 25% af aktierne -
det kostede det franske selskab en investering på 322 millioner euro. | Artikel
fra 2009
Mandag den 19. januar kl. 10 begyndte den første
strejke i det nye Alitalia. - En succes, lød det fra fagforeningsmanden
Francesco Staccioli. I følge ham resulterede de fire timers strejke
i protest over firmaets personalepolitik i 30 flyaflysninger.
Selskabet og den nationale luftfartsmyndighed ENAC kommer dog
med andre tal, der afdramtiserer effekten af strejken.
I følge
dem, var der kun fire fly-aflysninger, og kun ganske få ansatte deltog
i følge dem i en "sit in" i Fiumicino-lufthavnen.
Fagforeningerne
har nu meddelt, at de er klar til nye strejker allerede de nærmeste dage,
og det nye Alitalia står også for skud både med hensyn til valg
af flyruter og priser.
Norditalienske politikere og fremtrædende
forretningsfolk klager dagligt over de mange fjernede ruter fra Malpensa og
Linate lufthavnene ved Milano.
Forbruger-oranisationerne er også
ude med riven.
Adusbef og Federconsumatori har regnet på billetprisen
på Milano-Rom tur/retur med det nye Alitalia: Prisen er i dag €
340, men burde i følge organisationern kun være € 120 set i
forhold til andres selskabers priser.
-syl | |