Mode

November 2010
Bookmark and Share

Kvinderne vokser i bredden -
men italiensk tøj er stadig i dværgstørrelse



Modellen Sophie Dahl - stor
- ja vist - men også tårnhøj
!!!

Trøst

Det er en lille trøst, at danske besøgende hernede kommer chokerede ud af butikkerne, fordi de ikke kan være i en størrelse 44.



Nogen gange fortæller jeg - hvis jeg er sød - at italienske størrelser til kvinder faktisk er 4 til 6 numre mindre end de danske.

Men den fornøjelse stopper, når unionen standardiserer europæiske størrelser.

Snyd i modebutikkerne

Det siges i Milano, at ekspeditricerne i byens smarte butikker har som ekstraopgave at bytte mærkerne med størrelsen ud, så en 44 får et 42 mærke.

Kunderne køber simpelthen mere, når de tror, de kan være i en mindre størrelse!

Artikel fra oktober 2006

En god rettelse :-)

Min herboende danske veninder fortæller mig nu, at jeg er HELT forkert på den, når jeg påstår, at man skal trække 4 størrelser fra de italienske.
- Det er 6 størrelser, der skal trækkes fra, siger de!
En italiensk 46 er altså det samme som en dansk størrelse 40.



September 2006
Hævnen er sød....

Læserbrev i et italiensk ugeblad:
- Det er skrækkeligt at bo i Peking.
- Når jeg kommer ind i en butik, kigger ekspedienterne på mig, ryster på hovedet, og siger, de ikke har noget i min størrelse, fortæller en - sikkert efter skandinaviske forhold lille og fiks - italienerinde, der er udvekslingsstudent i Kina.

-Ha, tænkte jeg, nu ved I, hvordan det er!

Og så glæder jeg mig stadig over, at de i gaden i Via Plana i Milano omtaler mig som "den høje blondine", når jeg nu efter danske målestok er "lille, småfed og kommunefarvet"!

September 2005

For første gang nogen sinde optræder et "plus-size" tøjmærke til på catwalken til Milanos modemesse.

Det er mærket Elena Miro, der springer ud, når modemessen >> i Milano løber af stablen mellem den 24. september og 3. oktober 2005.
Dansk mode er med på efterårets messe >>


Januar 2002

- Vi har ikke noget i din størrelse.....!

Det sætter sine spor, når man som undertegnede har som mål at spise og drikke sig igennem Italiens gastronomiske og enologiske mangfoldighed.

Konsekvenserne opdager man i prøverummet!

Efterhånden er italienske damesko kommet op i størrelse fyrre, men hvad angår tøj fortsætter tekstilindustrien ufortrødent med at producere tøj, der kun er velegnet til italienske dværgkvinder.

Statistikken afslører ellers, at italienske kvinder år for år følger de samme tendenser som resten af befolkningen i den industrialiserede verden:
De bliver også bredere.
Faktisk er 35 % af de italienske kvinder overvægtige mod 25 % i Danmark. (Kilde: Bergstøm 2001)

Så er der dømt "konetøj"

Men trods ganske få undtagelser har fabrikanter og designere hernede altså besluttet, at frodige kvinder skal gå i konetøj.

Og når jeg skriver konetøj, mener jeg virkelig konetøj - uformelige ting i en farveskale fra mørkebrun til sort.


Når du bliver helt træt af at være kvinde, kan du altid gå
på marked og finde dig en usmart kittel...

De få undtagelser laver smart og dyrt tøj til store og
...høje kvinder.


Altså ikke til undertegnede på 1,65, der endda er over italiensk gennemsnitskvinde-højde.

For slet ikke at tale om mine italienske veninder, hvor nogle, når de strækker sig meeeget lige kommer over 1 meter og 50 centimeter.

Utilfredse italienerinder


Heldigvis støtter et stort flertal af italienske kvinder min ulige kamp mod den gængse mode og dens størrelser.

En undersøgelse fra Swg i Trieste viser, at en stor del af de italienske kvinder er utilfredse med de smarte designeres manier:
74 % af kvinderne i undersøgelsen - og blandt dem altså nødvendigvis også nogle italienske dværgkvinder - synes, at moderne bluser er for korte og stramme.

Og 69 % mener, at designerne kun tegner tøj til unge og magre kvinder, mens 66% finder lav talje direkte ubehagelig og alt for afslørende for topmaven.

Nej tak til stilethæle
Faktisk er et stort flertal utilfredse med tidens mode og dens designere, der ellers har gjort Italien så berømt i hele verden.

Stilethæle og mini-tasker,
som er en del af dagens modebillede bliver for eksempel boykottet af 66 % af kvinderne i undersøgelsen.

39 % procent finder det vanskelig at finde et par "normale" jeans uden broderier, lav talje, perler og underlige afblegninger.

Også prisen er under anklage.
Hele 80% mener ikke at en høj pris altid er ensbetydende med høj kvalitet.

-syl

Copyright © 2001-2010. Tutti i diritti riservati. Charlotte Sylvestersen - Milano