Isabella
døde i november 2010
Kommentar:
På Milanos gå-gade
Vittorio Emanuele er der i september måned 2007 opsat store plakater med
tekster - på italiensk - der skal give kvinder selvværd - også
de kvinder, der ikke kan presse sig ned i en italiensk størrelse 40.
(HUSK:
Italienske tøjstørrelser er 4-6 numre MINDRE end danske)
Initiativet
er modebranchens svar på det seneste års polimik omkring de alt for
tynde og alt for unge modeller.
Modebranchen i Italien modsætter
sig obligatoriske regler for alder og størrelse, og designerne fortsætter
ufortrødent med at præsentere kvindetøj, der sidder bedst
på pubertets-ranglede 15-årige drenge....
Som modvægt til catwalkens modeller står der flotte
Botero-statuer rundt i Milanos centrum. Se herunder...
| Artiklen
er fra september 2007
31 kilo knogler dækket af psoriasis
og tyndt hvidt fosterhår.
Isabella Caro har haft anoreksi i 15
år, og har indvilget i at være model for mærket "No-l-ita"
(NO Lolita), som præsenterer sig på Milanos modemesse i september
2007.

Fotografen
til denne utraditionelle reklamekampagne kunne ikke være andre end Oliviero
Toscani, der i mange år stod bag Benettons
>> provokerende reklamer.
Han forklarer til det italienske magasin Vanity Fair hvorfor
han igen provokerer med sine fotografier:
- Anoreksi er et tabu-emne i
modebranchen. Nøjagtig som AIDS engang. Ingen i modebranchen havde AIDS...
Naturligvis
er Toscani igen blevet kritiseret for sin brutalietet. Hertil svarer han:
-
Der er en skønhed i tragedien. Paradokset er at folk bliver rystet foran
billedet ikke foran realiteten. Jeg har - som altid - gjort et journalistisk job:
Jeg har afgivet vidnesbyrd om min tid.

Isabella begrunder sin deltagelse i projektet sådan her:
- Jeg
har gemt mig og dækket mig til for længe. Nu vil jeg vise mig uden
angst også selv om min krop er afskyelig.
De fysiske og psykologiske
lidelser som jeg har været igennem har kun en mening hvis jeg kan hjælpe
andre, der er faldet i den fælde, som jeg er på vej ud af.  Botero-statue
bag Domkirken i Milano
>>
-syl | |