Moden
i tal
Total omsætning
2002 = 71.097 mill.€ 2003 = 69.040
mill.€ 2004 = 66.067 mill.€ 2005 = 64.613 mill.€
Eksporten
falder
Eksporten faldt fra 2002 til 2004 fra 41.206 til 38.437 og skønnes
i 2005 kun at blive på 36.495 mill.€
...og importen stiger
Importen
steg fra 2002 til 2004 fra 20.266 til til 20.565 og forventes i 2005 at stige
yderligere til 24.871 mil.€ (en stigning på 7 % på et enkelt år.
Elena Mirós fyldige modeller

Tendenser
vinteren 2006 Lilla & aubergin
Strik
- også som kjoler
Pelsen er tilbage
Tasker i guld og sort,
gerne med barokbroderier
Brede bælter med store spænder
Høje
hæle, firkantede hæle og ankel-støvler
|
Artikel fra september 2006
Som
noget nyt foregår efterårs-udgaven af Milanos store modefest i det
splinternye "Milano fashion Center", der ligger i Via Gattamelata
5 ved byens City Messe.
De fire store catwalk-sale med plads til
fra 450 til 1200 tilskuere har fået navne efter gaderne i Milanos
modefirkant >> - hvor enhver designer med respekt for sig selv og kasseapperatet
har sin butik.
Salene hedder Montenapoleone, Manzoni, Spiga og Borgospesso.
De fire gader ligger i Milanos centrum og modebutikkerne kan genkendes på,
at der altid er meget lidt i udstillingsvinduerne - jo færre ting, der vises
frem, jo dyrere er varerne som regel.

De
fire sale rækker slet ikke til de 221 kollektioner, de 99 opvisninger og
de 123 præsentationer, så omkring Via Gattamelata er der også
opstillet tre store telte.
De første dage af modeugen er helliget
unge og kreative modeskabere, mens de klassiske mærker først kommer
på catwalken de miderste dage af ugen.
Elena Mirós "blomstrende"
kvinder (i størrelsen, forståes - læs om tøj
til dværgkvinder >>) åbner ballet og derefter kommer den
nye generation af talenter. 15.000 fagfolk ventes at overvære opvisningerne,
2.000 mediefolk vil også følge begivenheden nøje, og milaneserne
vil som sædvanligt nyde at se byen befolket med endnu flere kvindelige modeller
end normalt og endnu færre disponible taxi´er end normalt.
Bivirkninger
Udenfor
det officielle program kan "almindelige mennesker" også følge
modemessen ved de mange begivenheder, der arrangeres rundt i byen.
Som
ved forårets møbelmesse >> bliver
"Milano Moda" til en fest for hele byen.
Bh
størrelse 3 er for stor
Den
20-årige Valentina Mezzetti fra Bologna kunne for otte måneder siden
knibe sine 175 cm ned i en - italiensk - størrelse 42 - det svarer til
en dansk størrelse 36-38.
På otte måneder tog hun
11 kilo på ved blot at skifte salaterneog slankekiksene ud med almindelig
mad - og søndag den 24.9. 2006 promenerede hun på catwalken i Milano
i en størrelse 46 med plads til hendes 67 kilo.
- For et år
siden vejede jeg 56 kilo, og jeg var alligevel regnet for "udenfor mål"
fordi jeg bruger størrelse tre i BH. I januar tog jeg den store beslutning
og begyndte at spise normalt. Jeg var altid nervøs, havde det dårligt,
måtte ikke spise. Jeg var simpelthen ved at ødelægge mit liv
og til slut sagde jeg stop: Jeg vil være normal.
I tv-avisen
(TG2, red.) søndag den 24.9.2006 blev det oplyst, at 58 procent
af alle italienske kvinder bruger - italiensk - størrelse 46 eller derover.
-syl
|
Retur til Mode <<
Retur
til Milano <<
Artikler Møbelmessen
i Milano >> Diesel-jeans i Rødvin
>>
Giorgio Armani >>
De
kendeste mærker >>
Tøj
til dværg-kvinder >>
Links Zona
Tortona >> 
Camera
Nazionale della Moda Italiana Handelskammeret for italiensk mode >>

Elena
Miró >>
De store vil selv
De
helt store modeskabere som f.eks. Gianfranco
Ferré >> -
ex-Dior chefdesigner - og national-modeikonet Giorgio
Armani >>
har for længst besluttet at lave deres opvsinger i privat regi.
Armani
har ganske enkelt indrettet et teater i den 12.000 kvm store gamle Nestlé-fabrik
i Zona Tortona-hvarteret, så hans modeller har al den plads, de behøver.
Ferré
har restaureret et stort palads i hjertet af kunstnerkvareteret
Brera >> - her kan almindelige dødelige snyde sig til et
glimt af opvisningen, der foregår bag store glasruder i paladset.
Gianfranco
Ferré

|