De
mest solgte italienske jeans-mærker (Omsætning
2001) Sixty>>
- 222 mio. euro
Diesel >> -
286 mio. euro Gas >>
- 121 mio. euro
(Gas Jeans er ikke en efterligning af Diesel successen, men forkortelsen for Grotto
Sportstøj - Grotto Abbigliamento Sportivo, som var navnet på den
butik, grundlæggerens forældre havde!) Fornarina
>>
- 88 mio. euro Replay >>
- 87 mio. euro
Onyx >> -
78 mio. euro Rifle >>
- 54 mio. euro
Mash >>
- 46 mio. euro Rica Lewis
>>
- 45 mio.
euro Carrera >>
- 35 mio. euro
Succeshistorien Diesel Renzo
Rosso blev født i 19955, og blev i 1975 færdig med en textil-uddannelse.
I 1978 grundlagde han en virksomhed sammen med andre, og skabte mærker som
Katherine Hamnett, Goldie, Martin Guy, Ten Big Boys og naturligvis også
mærket Diesel. I 1985 blev Renzo Rosso eneejer og på det tidspunkt
starter virksomhedens eksplosive vækst. Virksomheden bevæger sig
ud over de italienske grænser i 1991, og eksporterer i dag 85 % af produktionen.
I 1996 åbnede Diesel en stor butik i New York, og i årenes løb
har Renzo Rosso modtaget mange priser som forretningsmand. Produktionen foregår
stadig udelukkende i Italien efter den kendte Nord-Øst-italienske model,
hvor virksomheden bruger små- og mellemstore underleverandører til
selve produktionen, men selv styrer design og markedsføring. Firmaet
beskæftiger direkte omkring 1000 personer. Flere Diesel reklamer
|
Artikel
fra juli 2005 Diesel-Kunst
DieselWall
>>
er jeans-firmaets nye kunst-konkurrence, der for anden gang løb af stablen
i 2005.
Vinderen og nummer to blandt de over 1.200 indsendte værker
får plads på en hel husmur i Berlin og Milano
>>.
Fausto Segonis stjernebillede af en Mustang - Steve
McQueens køretøj i 1968-filmen “Bullit” - pryder indtil 15.
oktober en 360 kvadratmeter stor mur ved San Lorenzo-kolonnerne (som er et af
de steder, MAN mødes efter mørkets frembrud i Milano - mere
natteliv i Milano >>)
Muren i Milano
(April 2004) Jeans i Rødvin
og "Diesel filosofi"
På den tilsyneladende endeløse
liste over modeskabernes initiativer til at finde på nye salgsmetoder kunne
man i foråret 2004 tilføje "jeans i vin".
To liter Barbera giver den rigtige farve Den fyldige røde Barbera-vin
fra Piemonte - to liter af slagsen for at være præcis - er i følge
mærket "Gold Fever-Cool Hunting People" lige dét, der skal
til for at gøre deres jeans helt specielle.
Rødvinen skulle give bukserne et helt specielt skær,
og sælges med en flaske af den vin, der er brugt til indfarvningen.
Firmaet er overbevist om, at deres vare bliver efterårets hit i Europa,
og forudser lange ventelister på de vin-farvede jeans. Diesel-filosofi
- verden i følge Renzo Rosso
"Mennesker i dag vil ikke give afkald på deres forskellighed.
De er opmærksomme på det, de køber, de smider ikke penge ud,
men holder øje med at varen er pengene værd." Citatet
er fra et interview med Diesel Jeans´grundlægger, den karismatiske
Renzo Rosso - og gennemsnitsprisen for et par Diesel bukser er omkring 160 euro...
Markedsføring eller ideologi "De
unge i dag er smukkere og mere kreative end tidligere. Forskelligheden giver meget
mere lyst til at se, forstå og lære at kende. Det er godt, ellers
bliver vi alle "McDonalds´er", alle ens med fire multinationale
firmaer, der bestemmer over alle fotokopiernern," forsætter Renzo
Rosso, der måske har et godt øje til mulige kunder tæt på
"No Global" bevægelsen.
Renzo Rosso er ikke et slipsedyr trods omsætningens størrelse
Nutidens unge er ikke ensartede
får som i 80´erne Renzo
Rosso´s pep-talk til de unge (købere) slutter med hans personlige
konstatering af, at dagens unge ikke er ensartede får som i 1980´erne,
men at dagens mode skabes af mikrogrupper, der også har deres egen musik
og religion." Sådan!
-syl
|
Retur til Mode <<
Retur
til Økonomi <<
Artikler Tips fra italy.dk
Drik Barbera-vinen i stedt for at vaske
jeans i den!!! >>
Fra
efteråret 2004 finder du også "Carrera Jeans" i
Danmark Carrera Jeans Store Store Søndergade 26 Vejle Tlf
76 41 03 13 www.carrerajeans.dk
>> |